Vissza
Ezzel ölöd meg a láncfűrészedet – 9 alattomos hiba, amit a legtöbb felhasználó elkövet

Ezzel ölöd meg a láncfűrészedet – 9 alattomos hiba, amit a legtöbb felhasználó elkövet

Ha a láncfűrészed gyengébb lett, füstöl, nehezebben indul, vagy egyszerűen „nem az igazi”, nagyon nagy eséllyel nem a gép a hibás, hanem az, ahogy használod.
A jó hír: a legtöbb láncfűrész-halál megelőzhető.
A rossz hír: sokan pont azzal teszik tönkre a gépüket, amiről azt hiszik, hogy „úgyis jó lesz az úgy”.

Ebben a cikkben összeszedtük a 9 leggyakoribb hibát, amivel szépen lassan kinyírod a láncfűrészedet – a rossz beüzemeléstől kezdve a hibás kenőanyag választáson át egészen a tárolásig.

1. hiba: Beüzemelés kezelési útmutató nélkül - "Az úgy jó lesz"

Az első pont, ahol mindent el lehet rontani, az első indítás, vagyis a beüzemelés. Sokan a dobozból kivéve azonnal benzint töltenek a láncfűrészbe, meghúzzák a berántót, és már vágnának is. Csakhogy ilyenkor több kritikus lépés is gyakran kimarad:

  • nem nézik meg, milyen benzin-olaj keveréket kér a gép,
  • nem ellenőrzik, van-e lánckenő olaj a tartályban,
  • nem állítják be megfelelően a láncfeszességet,
  • nem ismerik a kezelőszerveket, nem olvassák el a kezelési útmutatót.

Így tudod már az első nap megkezdeni a gép "kinyírását":

  • Szárazon fut a lánc – nincs vagy kevés a láncolaj, a lánc és a vezetőlap brutálisan kopik.
  • Rossz keverék miatt a motor túlmelegszik, "éhezik", a belső alkatrészek idő előtt károsodnak.
  • Túl feszes vagy túl laza lánc miatt a gép feleslegesen erőlködik, nő a meghibásodás esélye.

STIHL láncfűrész kezelési útmutatók – részletes beüzemelési tippek

2. hiba: Rossz benzin-olaj keverék - "Jó lesz a maradék is"

A kétütemű benzinmotoros láncfűrészek élettartamát drasztikusan lerövidíti a rosszul kevert vagy rossz minőségű üzemanyag. Tipikus hibák:

  • nem a gyártó által javasolt keverési arányt használod (például 1:50 helyett "szemre" öntöd az olajat),
  • ismeretlen, gyenge minőségű kétütemű olajjal kevered a benzint,
  • több hónapos, "régi" benzinnel járatod a gépet,
  • a keverékben túl kevés a kétütemű olaj – kenéshiány, berágódás, motorhiba a vége.

Tipikus, láncfűrész-gyilkos mondatok:

  • "Évek óta ott a kannában, de még jó lesz." – közben a benzin elveszti a minőségét, a keverék szétválik.
  • "Bármilyen 2T olaj jó lesz bele." – a láncfűrész nagy fordulaton, nagy terhelésen megy, nem mindegy, mi van benne.
  • "Öntök még egy kis olajat, az csak jót tesz." – a túl sok olaj kokszosodást okozhat, eltömíti a kipufogót, gyengíti a teljesítményt.

A gyártó által ajánlott prémium kétütemű olaj nem marketingfogás, hanem a motorod élettartamának záloga.

STIHL kétütemű motorolajok láncfűrészekhez – megbízható motorvédelem

3. hiba: Lánckenő olaj helyett "bármi, ami folyik"

Ez az egyik legveszélyesebb spórolási mód: "jó lesz oda a használt motorolaj is". Papíron spórolás, a gyakorlatban viszont:

  • a használt olaj fémreszeléket, koszt, égésterméket tartalmaz,
  • nem megfelelő a viszkozitása – vagy nem jut elég a láncra, vagy egyszerűen kifolyik a gépből,
  • a lánc és a vezetőlap túlmelegszik, extrém gyorsan kopik.

A láncfűrészhez speciális lánckenő olaj való, amit úgy terveztek, hogy:

  • megfelelően tapadjon a láncon,
  • különböző hőmérsékleteken is jól folyjon,
  • védje a láncot és a vezetőlapot a túlzott kopástól.

STIHL lánckenő olajok – hosszabb élettartam, kevesebb kopás

4. hiba: Laza, tompa vagy rosszul élezett lánc használata

Ha a lánc laza, tompa vagy rossz szögben élezett, akkor nem csak a munka lesz szenvedés, de a gép is:

  • tompa lánc esetén a motor folyamatosan túlterhelés alatt dolgozik, melegszik, jobban kopik,
  • laza lánc esetén nő a leugrás és visszacsapás kockázata,
  • rosszul élezett lánc oldalra húz, gyalulja a vezetőlapot, így az is hamar tönkremegy.

Jelek, hogy élezésre vagy cserére van szükség:

  • apró por keletkezik forgács helyett,
  • vágás közben füstöl a fa vagy a lánc,
  • erősen kell nyomni a gépet, hogy egyáltalán haladjon a vágás.

STIHL láncfűrész vezetőlemezek – mindig jó vezetőlemezzel dolgozz

STIHL láncfűrész láncok - mindig jó lánccal dolgozz

STIHL élező eszközök – mindig éles lánccal dolgozz

5. hiba: Karbantartás kihagyása - "Majd egyszer kitisztítom"

A láncfűrészek jelentős része elhanyagolt karbantartás miatt kerül szervizbe. Sok felhasználó csak akkor foglalkozik a géppel, amikor már baj van. Pedig néhány alap lépéssel rengeteget tehetsz a gép élettartamáért.

Tipikusan elhanyagolt részek:

  • Légszűrő – eltömődik, a motor kevesebb levegőt kap, felborul a levegő-üzemanyag arány, nő a fogyasztás, csökken a teljesítmény.
  • Gyújtógyertya – elkokszosodott, elhasználódott gyertya nehezíti az indítást, instabillá teszi a járást.
  • Hűtőbordák, ventilátor – ha tele vannak forgáccsal, porral, a motor nem tud rendesen hűlni, túlmelegszik.
  • Láncfogaskerék, kuplungház – olajos forgácslerakódás felesleges terhelést, melegedést okoz.

Rendszeres tisztítással, ellenőrzéssel és időszakos szervizzel rengeteg költséget és bosszúságot spórolhatsz meg.

STIHL láncfűrész karbantartásó készletek, service kitek – minen, amit a karbantartáshoz kell

6. hiba: Rossz vágástechnika - túlterhelt motor, felesleges kockázat

Sok láncfűrész nem anyaghiba miatt megy tönkre, hanem hibás használat miatt. Néhány tipikus példa:

  • Hideg motorral azonnal teljes gáz – az olaj és a motor még nem érte el az üzemi hőmérsékletet, nagyobb a kopás.
  • Feszülő fa vágása rossz technikával – beszorulhat a lánc, a vezetőlapot és a motort is feleslegesen terheled.
  • Visszacsapás-zónában vágás megfelelő tudás nélkül – balesetveszélyes, a gépet is könnyen sérülés éri.
  • "Ránehezedek, attól gyorsabban vág" – a láncfűrész saját súlyával dolgozna, a túlzott nyomás túlterheli a motort és a kuplungot.

Helyes vágástechnikával:

  • a gép könnyebben vág,
  • te kevésbé fáradsz el,
  • a láncfűrészed pedig hosszabb ideig megbízható marad.
 

7. hiba: Hosszú távú tárolás "ahogy esik, úgy puffan" módon

Sok felhasználó a szezon végén vagy ritka használatnál egyszerűen leteszi a gépet a polcra, és hónapokig nem foglalkozik vele. Ezzel a hozzáállással azonban lassan, de biztosan árt a láncfűrésznek.

Gyakori hibák tároláskor:

  • a gép tele tankkal kerül elrakásra hosszú hónapokra,
  • az üzemanyag a tankban öregszik, gyantásodik, lerakódást képez,
  • a lánc koszosan, nedvesen marad, rozsdásodás indulhat meg,
  • a gép olajat ereszt, összekeni a környezetét, de senki nem takarítja le.

Hosszabb tárolás előtt érdemes:

  • a keveréket nem a gépben "öregíteni", csak annyit keverni, amennyit el is használsz,
  • a láncot és a vezetőlapot letakarítani, szükség esetén vékonyan átolajozni,
  • a gépet száraz, nem túl meleg helyen, stabilan tárolni.

Láncfűrész tárolásához speciális üzemanyag – Stihl MOTOMIX, hogy a következő szezon könnyen induljon

8. hiba: "Mindegy, milyen olaj van benne, csak olaj legyen"

Gyakori tévhit, hogy "ami olaj, az jó lesz láncfűrészbe is". Valójában a motorolaj és a lánckenő olaj teljesen más feladatot lát el:

  • Motorolaj – a kétütemű keverékben a motor belső alkatrészeit védi.
  • Lánckenő olaj – a láncot és a vezetőlapot keni kívülről.

Akkus láncfűrésznél is szükség van lánckenő olajra. Ha nincs, vagy nem megfelelő:

  • a lánc szárazon fut, túlmelegszik,
  • a vezetőlap horony része gyorsan kikopik,
  • a lánc megnyúlik, ugrál, pontatlan vágást eredményez.

STIHL kenőanyagok és olajok – motorolajok, lánckenő olajok, spray-k egy helyen

9. hiba: Nem kérsz tanácsot - "Majd én kitalálom"

Az egyik legnagyobb, de legkönnyebben elkerülhető hiba az, hogy nem kérdezel:

  • vásárláskor nem mondod el, mire használod a gépet,
  • nem kérsz tanácsot a megfelelő olajhoz, lánchoz, vezetőlaphoz,
  • nem érdeklődsz a szervizintervallumokról, alap karbantartási lépésekről.

Egy STIHL szakkereskedésben az a cél, hogy segítsünk:

  • kiválasztani a felhasználásodhoz legjobban illő gépet,
  • elmagyarázni, mivel és hogyan használd helyesen,
  • megmutatni, mit tehetsz azért, hogy a láncfűrészed hosszú távon is megbízható társ legyen.

Vedd fel velünk a kapcsolatot – STIHL Budapest és Hatvan szakkereskedés és szerviz

Összefoglalás: így nem ölöd meg a láncfűrészedet

Ha a fenti 9 hibát elkerülöd, máris nagyon sokat tettél a láncfűrészed hosszú élettartamáért. Röviden így érdemes gondolkodni:

  • Olvasd el a kezelési útmutatót – nem azért adják a géphez, hogy a dobozban maradjon.
  • Használd a gyártó által ajánlott olajokat – 2T motorolaj és lánckenő olaj megfelelő minőségben.
  • Ügyelj a helyes beüzemelésre és vágástechnikára – a gép és a saját biztonságod érdekében.
  • Ne hagyd ki a karbantartást – tisztítás, ellenőrzés, időszakos szerviz.
  • Merj kérdezni – szakkereskedésben ezért vagyunk.

A következő lépés, hogy megnézd a részletes útmutatókat, ajánlott kenőanyagokat és karbantartási tippeket az st-bp.hu oldalon, és kiválaszd, mire van szüksége a saját láncfűrészednek.

Ha bizonytalan vagy, szívesen segítünk személyesen is – keresd fel STIHL szakkereskedésünket Budapesten, vagy írj nekünk az elérhetőségeink egyikén.